Risto Konttila on toisen polven yrittäjä ja omien sanojensa mukaan syntynytkin huoltoaseman takahuoneessa. Itse hän astui Neste-aseman puikkoihin vuonna 1983 kauppaopiston ja armeijan käytyään.

Rolls tuli kuvioihin reilut viisitoista vuotta sitten. – Huumon Jouko tuli käymään, ja kysyi, että ruvetaanko tekemään bisnestä, muistelee Konttila. Siitä lähdettiin liikkeelle.

Avauspäivänä piha täyttyi polkupyöristä

Asiakaskunta laajeni Rollsin tullessa mukaan toimintaan, ja Nivalassa asiakkaat ovatkin ikähaarukassa viisivuotiaista yhdeksänkymppisiin. Kanta-asiakas voi olla myös ensimmäistä kertaa Nivalan Rollsille pysähtyvä. – Ketjun maine on hyvä. Kanta-asiakas voi olla Utsjoelta tai Hangosta. Hän diggaa Rollsia, katsoo älykännykästään lähimmän Rollsin sijainnin ja valitsee taukopaikkansa sen mukaan, kertoo Konttila. Nivalassa on käytössä myös aterioiden leimapassit, jotka on todettu toimiviksi.

Yhteistyöhön ketjun kanssa ollaan Nivalassa tyytyväisiä: toimitukset pelaavat moitteettomasti ja tilaustenteko on tehty helpoksi.

Rollsissa on tekemisen meininki

Konttilan mielestä parasta franchisingissa on se, että yrittäjä saa valmiin paketin kentällä esiin tuotavaksi. Kehitystyö on tehty muualla, tuote on testattu ja hyväksi todettu. – Uusien tuotteiden kehittäminen on tärkeää. Uutuuksia pitää tulla säännöllisesti, se on eteenpäin menemisen edellytys, tähdentää Konttila, jonka mukaan ketjussa näkyykin nyt tekemisen meininki. Esimerkkinä hän mainitsee kesävierailulle Amerikasta saapuneen Unclen. – Hyvä tuote, jonka mainonta sosiaalisessa mediassa toimi.

Yrittäjyydessä parasta on Risto Konttilan mielestä työn monipuolisuus. Kun neljän tien risteyksessä sijaitsevalla asemalla on kassatapahtumia yli tuhat päivässä, on selvää, ettei päiviä ole kahta samanlaista.

– Yrittäjyydessä ei korkeakouluista juurikaan ole hyötyä, tähän hommaan pitää kasvaa, kertoo Konttila. – Päivääkään en vaihtaisi pois!